Friday 1 February 2013

Storasyster!

Ja, det är precis vad Olivia ska bli. Storasyster. Den 19 juni ska Olivia få en lillebror och liten blir helt plötsligt stor. Vilken omställning det kommer bli, för hela familjen, eller kanske inte så stor omställning alls. Som tur är så är det sommar så Jamie kan ta både pappaledighet och semester så vi kan få lite tid till att anpassa oss till vår nya familjekonstallation. Fast att det inte var så länge sedan man hade ett spädbarn hemma känns det som man glömt allt, men det kommer nog rusande tillbaka på väg till BB :)
Vi var på Rutinultraljud och det var en frisk och livlig liten krabat där inne. Jag har haft på känn att det skulle vara en pojk eftersom graviditeten inte varit samma än så länge. Mindre illamående, bättre hy mm. Typiska pojk-fasoner :) Så nu får vi köpa en helt ny garderob, tur att vi har en kusin Lukas att ärva lite från, annars hade det blivit dyrt :) Fast lite sorgligt blir det allt att lämna bort alla Olivias kläder som man sparat, för jag har verkligen sparat allt! För två små ungar är allt vi klarar av, det får räcka så :)

Lillebror
Olivia mår bra annars, frisk för en gång skull. Hennes mor däremot snörvlar och hostar nu. Dagis går rikigt bra nu. Så skönt! Vi har fått till en  bra morgonrutin, vi går upp vid sju, Olivia leker i sitt rum medan jag klär på mig och gör mig i ordning, sen klär vi på Olivia innan vi går ner. Olivia äter gröt och jag yoghurt (välling har vi slutat helt med, Olivias beslut, varken kvälls eller morgonvälling vill hon ha nu). Sen borstar vi tänderna och kanske kikar på bolibompa några minuter. Sen tar vi på overallen och går ut tillsammans. Vi hämtar vagnen och promenerar ner till bussen och åker upp till dagis. Olivia går själv till hissen och trycker på knappen, väntar tills dörrarna öppnas och går in/ut. Hon sätter sig på trappsteget och jag tar av skorna mm. Sen går vi in hand i hand, kramas lite och sen träffar vi Mona som Olivia blir glad att se och gå till. Hon ler mot mig och vinkar och säger hej då. Sen går jag. Ja så funkar i princip alla mornar då jag lämnar på dagis. På fredgarna stannar vi på bageriet först och köper frallor till jobbet, Olivia står och kikar på alla goa bullarna i fönstret. Ett litet kakmonster är hon allt :) Det känns som att vi fått till en bra rutin och det är så skönt att hon är glad hela morgonen, behöver inte nappen på vägen till dagis utan pratar glatt med mig på vägen. Härligt! Duktiga stora tjejen! Ikväll väntas fredagsmys! Yayy!

Olivia redo för dagis

När det är fredag får man fina toffsar i håret :) Helt plötsligt ser hon mycket äldre ut.

2 comments:

  1. Wiiihoo så kul, en liten fågel viskade i mitt öra för ett tag sedan ;-)

    Hoppas du får må bättre under denna graviditeten. Skippa utomlands-resa, kanske? ;-)

    Olivia såg verkligen äldre ut med toffsarna, så fint så!

    Kram kram på er!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag trodde nog nästan att hon viskat :)

      Ja vi skippar nog europaresor så nära inpå, hoppas på fin svensk-sommar istället (as if!)

      Delete