Tuesday 12 March 2013

Helgen

Jamie har jobbat hela helgen så jag och Olivia har fått klara oss själva. I lördags var vi trötta och vi tog oss en tidig tupplur innan vi gav oss iväg för en liten playdate med Isabella & Malin.
Det tog ett tag för Olivia att värma upp, som hon brukar men med lite choklad till lördagsgodis gick det lite bättre. Och att hon sen fick rita, hennes nya favvo sysselsättning, gjorde det hela lite lättare. Men tusch-pennor är lite jobbigt tycker mamma, det får man inte måla på bordet, eller fönstret eller golvet. Nej tacka vet ja kritor :) Malin bjöd på en gudomligt god morotskaka med, mmm.
När Olivia äntligen, efter nästan en timmes nattande, somnade på kvällen slog jag och Jamie till med en middag på tu man hand. Lite sent blev det dock så mello fick bli pausat lite. Men för första gången på många år kan jag säga att rätt låt vann!!! Mycket bra! Har ännu inte trättnat trotts att den spelas dygnet runt på radion, alla andra låtar kräks ja på nu. Speciellt Heartbreak hotel!


Rita rita. Och mössa måste man så klart ha på sig.


Söndagen blev städdag, Olivia tyckte att jag var dötrist men jag kände att jag måste få städat innan kroppen kolapsar helt. Det gjorde den visserligen efteråt men rent blev det. Inte lätt när Olivia river ut grejer i samma tackt som jag städar upp dem. Typiskt nog sov hon inte alls länge och vaknade precis när jag för första gången skulle sätta mig ner en stund. Ja dagen gick hyfsat bra i alla fall. När Jamie kom hem tog vi dessutom en sväng till Freeport. Jag ville kolla på skor till Olivia på Vincent. Det blev vita gumpadojjor i skinn men bra stöd för foten och upphöjd i hålfoten samt gummiförstärkning i tå och häl. Hade velat ha de puderrosa men de kostade 100 kr mer. Inte värt det. 279kr för kvalitetsskor, bra det!
PÅ vägen hem var vi trötta och hungriga och bestämde oss för att stanna vid Max. Olivia har under de senaste dagarna utvecklat en ny sida, en egen vilja! När hon inte fick hålla på att doppa pommes i ketchup, som hon sen bara slickade på, började hon kasta pommes omkring sig och blev skitarg. Vad är nu detta?? Så detta är nya grejen, man kastar grejer när man är arg och inte får som man vill. Och när man är arg och frustrerad då blir man grining och gnällig och fejk-gråter tills man får som man vill, om hon ens lyckas kommunicera vad det är hon vill för det är inte alls ofta man fattar det. Så en gnällig, grinig tös som inte vill äta eller sova = trött höggravid mamma!

På måndagen var dagis stängt så jag var hemma, så tredje dagen ensam hemma med denna härliga goa Olivia :) Lite bättre gick det dock, vi tog en sväng i lekparken på förmiddagen. Fast tråkungen vill ju bara gunga, heeeela tiden. Hon sitter där, ser jätteuttråkad ut, men tar man upp henne och försöker göra nåt annat bara skriker hon och vill tillbaka i gungan. Åh suck! Men efter en stund gick vi till bageriet och köpte frallor till lunch. Sen vid 11.20 drog vi oss upp mot sängen, där tog vi båda en välbehövlig och lååång tupplur. Jag vaknade la till ett par gånger men vi gick inte upp föräns 13.45 :) Så ska det va när man är ledig! På eftermiddagen hängde vi med Jamie, tog en promenix till affären men det var allt. Orkade inget mer :)

Ja detta var vår långhelg. Jag hoppas denna lilla fas inte varar allt för länge. Jag vill ha min goa lilla tjej tillbaka. Fast med olika trottsåldrar på ingång är väl det att önska sig lite för mycket  :)





Gunga är sååå roligt...


Olivia kan minsann bära alla frallor själv från bageriet


Bananpaus på Coop

4 comments:

  1. Trots är så härligt. Hon kan ju ha snappat upp beteendet på dagis med. Mitt tips... Ignore!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det igentligen. Det känns som att hon är för liten för detta. Om jag skulle ignorera varje gång hon fjantar med maten och inte vill äta skulle hon aldrig få i sig mer än ett par skedar. Får hon en fit och sätter sig och skriker på golvet är det klart att jag ignorerar, men går det ut över hennes hälsa är det svårt att veta hur man ska göra. Kanske ska läsa på lite :)

      Delete
  2. Nu jädrar...
    Tusen tack för ditt tips om "problemet" att tvätta håret på lilleman,för ett tag sen!så uppskattat!
    O framförallt,skönt o höra att man inte är ensam om problemet!

    Jag har läst här sen jag hittade hit!
    Men är urusel på att kommentera,pga att jag ofta läser genom telefonen.Iaf.Underbart söt tjej ni har!
    O grattis till underverket i magen!vilken lycka!

    Men va??? Är du en av bovarna??Till att DEN låten vann??
    Aj aj aj ; ) själv höll jag på Gyllenhammar.

    Stor kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah vad roligt att du hittat hit. Man undrar ibland om det är någon annan än syrran som läser :)
      Hoppas det blir bättre med hårtvättandet. Vi köpte en sån kanna och problemet med Olivia är att hon böjer fram huvudet hela tiden, innan funkade "vaar är lampan" så tittade hon upp men hon har genomskådat det nu :)

      Jag kan nog inte ta på mig skulden ändå riktigt för även om jag har mina åsikter har jag aldrig röstat i mello :)

      Tack för titten, jag ska försöka kommentera lite bättre också i framtiden.

      Delete