Wednesday 9 January 2013

Jag är för jäkla usel!!

Ja det är jag, skämmas borde jag. Någon borde bannlysa mig från blogger, så dålig bloggare är jag. Jag vill ju ha den, vill kunna titta tillbaka på allt som hänt. Men får jag ändan ur att skriva ner några ordn nån gång, näe! Skämms!!

Jaja, lite snabbt sammanfattat. Jul och nyårsledigheten har varit fantastikt skön. Vi har hängt en massa med familjen och Olivia har (nog tack vare Lukas) kommit in i en härlig fas där det skrattas och busas hela dagarna. På jul när vi var hos mamma och pappa sprang de runt köksön och jagade varandra och Olivia skrattade så hon kiknade åt Lukas. Han kunde hitta på lite vad som hellst och det var visst helt otroligt roligt. Emilie och Lukas har även hälsat på oss och vi har hälsat på dem, så mycket kusintid blev det.

På julen blev vi bortskämda som vanligt med många fina presenter. Olivia gillade inte tomten, men vem gjorde det när man var så liten :) Hon gillade däremot sina presenter och en annan anledning att skratta var ju när Lukas present från oss sattes ihop och kördes igång. En bilbana med en bil som körde runt runt.
Det roliga är att denna roliga fas har hållt sig fast så nu är även mamma och pappa roliga, tur det :)

Växer gör hon också, tror hon är 75cm nu, väger bara 9.5 dock så det är vi glada för. Lite lättare att bära på. Det blir nästan lite mer bärande nu när man är ute och så för hon ogillar vagnen starkt nu när hon vet att man kan gå. Vi har varit i stan och i affären mm utan vagn flera gånger. Oftast är hon duktig och håller i handen men inte alltid. Skulle behövt en sele på henne :) Finns en jättesöt ryggsäck från skiphop som man kan ha ett "koppel" fäst vid, hade varit idealt.

Olivia började dagis igen i måndags, inte alls populärt. Hon bara grät och grät och krävde uppmärksamhet hela dagen. Det blir ju långa dagar nu när vi båda jobbar. Onsdagen är ingen höjdare dock, hon måste gå från 8.30 - 17.30. Stackars barn. Känns inte alls bra. hade man vetat att hon tyckte det var roligt att gå hade det ju varit en sak, men hon blir ju helt hysterisk när man ska lämna henne. Stackars liten.

Snackar gör hon också, det där med att talet kommer sent på tvåspråkiga stämmer ju inte med oliven i alla fall. Hon snackar dels på sitt eget språk hela tiden, men hon förstår en massa som vi säger, både på svenska och engelska. t.ex om jag frågar om vi ska gå upp, byta blöja eller bada säger hon Ja och springer fram till trappgrinden. Hon svarar på våra frågor med att säga ja och nicka eller nej och skaka på huvudet. Hon kallar sin farmor för nanny, morbror Richard för pappa (det säger ju Lukas att han heter) och Lukas för Lusas :) Hon säger mummy (dummy), cheese, byxor, sko, Puh, water mm. Om man frågar om hon är hungrig brukar hon nicka, säga ja och gå till köket. Säger vi att vi ska tvätta händerna går hon till badrummet. Frågar man om hon vill läsa en bok går hon och hämtar en. Nu skryter ja lite, men det får man :) Är så himla stolt. Kan tillägga att Jamie säger allt detta på engelska med, funkar det med.

Jag ska göra mitt bästa för att uppdatera lite till här, annars får ni slå mig på fingrarna... ni troligtvis bortblåsta läsare :) Jag hoppas alla har bloglovin så de ser att jag uppdaterar ibland.

Julklappar på lilljulafton med Nanny & Grandad
En stor Nalle Puh från uncle David
Ute och spatserar
Olivia klär upp sig som vanligt i det finaste hon kan hitta
Så här hittade jag sjusovarna på nyårsafton då jag tyckte det varit tyst där uppe länge efter att Jamie gått för att natta Olivia.

1 comment:

  1. Jag hittar minsann hit ändå ;-) Mig blir du inte av med, haha. Det är alltid roligt att läsa vad ni har för er, nu när man inte ses så ofta, även om det blir då och då med inlägg. Bättre det än inga alls :)

    Klart att du ska/får skryta, hon är ju jätteduktig. Heja Olivia! Stora tjejen också som går på förskolan och allt.

    Kram på er!

    ReplyDelete