Sunday 23 January 2011

LCHF

Jag tänkte att jag börjar med att förklara lite om LCHF, för det kommer skrivas en hel del om detta.
LCHF står för Low Carb High Fat. Det betyder att man försöker äta så lite kolhydrater som möjligt och slutar med allt som heter konstgjort och light. Man väljer fettkällor som är riktiga,alltså smör och fullfeta mjölkprodukter. En dag för mig brukar börja med en frukostsmoothie gjort på turkisk yoghurt, frysta hallon och blåbär, en skvätt grädde och vatten. Lunch blir någon typ av protein, sallad och en klick creme fraich med smak. Middag blir också protein i form av en gryta, en köttbit eller kyckling med någon typ av varm grönsak. Om jag ska träna efter jobbet blir det ett mellanmål med lite turkisk yoghurt och ett par droppar honung.


Jag började med LCHF då jag fått reda på att jag har PCO vilket bl.a. betyder att jag har svårt att gå ner i vikt. Jag sökte på nätet och hittade snart att många funnit att LCHF hjälp kvinnor med PCO. Att det hjälp dem gå ner i vikt när inget annat fungerat. Efter att jag läst på mer om alla andra hälsoeffekter tänkte jag att det var värt att prova. Idag är det del av mitt liv och kommer alltid vara det.
Om man vill läsa lite mer om LCHF rekommenderar jag LCHF för nybörjare, en jättebra site som förklarar grunderna.

Mer om LCHF en annan dag.

Kram S

No comments:

Post a Comment