Saturday 12 November 2011

Tiden går fort!

Oj oj, nu har tiden rusat förbi igen och blogginläggen ligger på hög i mitt huvud men jag har inte lyckats få ut dem här. Nu är det lördag och Jamie har Olivia medans jag äter frukost i lugn och ro och får lite tid med datorn. Han var ute igår och lämnade mig med en liten tjej som behövde konstant uppmärksamhet tills hon äntligen somnade kl 01.30 i morse. Så jag förtjänar en liten stund för mig själv.

Så vad har hänt sen sist?

Olivia har börjat le ordentligt nu så mesta tiden man är med henne försöker man få henne att le så för det mesta hittar man oss så här:



Och ibland lyckas man få till det:




Olivia har börjat sova ganska bra på nätterna nu, hon brukar sova från ca. 01.00 (det var 02.00 innan vi ändrade klockan :) och då kan hon sova till 5 ungefär, sen är det matning och hon somnar ganska snart efter det. Sen sover hon tre timmar och så matar vi igen och somnar igen. Det som stäler till det här är att hon fortfarande är jättesnuvig så hon vaknar av att hon inte kan andas ordentligt, stackars liten. Man skulle ju tro att man hade lite mer energi nu då när man får sova så mycket som 4 timmar i rad, men icke. Jag känner mig mest som en vandrande zombie! Man är ju själv redo för sängen vid 9 på kvällen men Olivia är kinkig och slumrar i några minuter här och där men så fort man lägger ner henne vaknar hon. Hon vaknar även efter 10 min när hon fått sova på sitt favoritställe, min mage. Vid 23 tiden startar nattnings-maraton vilket växlar amning med vaggning och promenader i hallen tills hon somnar och man lägger ner henne och då vaknar hon och så gör man om allt igen tills hon inte vaknar igen och då är klockan tidigast 01.00. Det är ju utmattande att bara skriva om det :)

När klockan närmar sig 11 går vi upp, då har Olivia fått ligga och sprattla lite i sängen och vi har sovit några 10-minuters pass under morgonen. Sen får man försöka hitta på något som en promenad eller något på eftermiddagen för det är enda sättet att få henne att sova på dagen längre än 15 min. Det blir inte så mycket tid över för egen tid på dagen men jag har tur som har en man som slutar skolan kl.12.30 och från nästa vecka då han går på praktik då jobbar han till 14.00 vilken han även kommer göra sen när skolan är slut och han börjar jobba. Då kan man få lite avlastning så man kan ta en dusch eller städa lite.

Ja det låter mest som jag klagar på livet med Olivia men det är klart att allt inte är jobbigt. När man har henne i knät och hon tittar på mig och ler och jollrar lite, vilket hon gör nu också. Då lyser dagen upp och nattens vankande är glömt och de mörka ringarna under ögonen är lite lättare att måla över.



När vi hänger med Olivia brukar vi träna nacken också, roligast är det att ha henne på magen så man kan träna nacken och få lite kontakt samtidigt. Hon tycker också det är ganska roligt för när hon tränar brukar hon inte vara gnällig utan tränar på. Hade Olivia varit fullgången när hon föddes hade hon kunnat hålla huvudet själv redan men man får påminna sig själv att hon ligger ju minst en månad efter så det tar lite längre tid för sådanna här saker att utvecklas. Men hon är jätteduktig nu och man måste inte hålla i huvudet hela tiden längre.

Förra helgen åkte vi på en liten roadtrip. Vi började med att åka en sväng till Ullared, Olivia växer så det knakar och kläderna börjar ta slut så vi behövde fylla på lagret lite. Tyvärr var vi inte där förän kl 16 och det var ju röd dag så de skulle stänga kl 17 så vi fick en fin vagn där Olivia kunde sova (med stor hjälp av nappen) medans vi rusade runt och slängde ner grejer i vagnen. Vi lyckades hitta grejer för 1800kr så vi lyckades ganska bra i alla fall.



 Det var kyligt ute så det gällde att packa in lilla korven ordentligt innan vi gick till bilen.


Sen åkte vi vidare till Kvibille där vi skulle spendera kvällen och natten hos Josefina och Andy. Vi missade ju tyvärr deras bröllop då Olivia tittade ut lite tidigt så vi såg framemot att få kika på lite bilder och filmer från bröllopet. Josefina hade lagat en god middag med älg-rostbiff och potatisgratäng och sen ble det rabarberpaj mycket gott. De ska åka till Australien på deras bröllopsresa nästa år, vi är inte alls avundsjuka.



Efter en långpromenad i solen nästa dag åkte vi vidare till Värö där det var dags för den årliga "Paulsson - träffen". Nu är vi inte så många som heter Paulsson längre men det är lättast att kalla den för det. Min familj träffas med min fasters familj och vi äter kåldolmar efter vår älskade farmors recept följt av hennes goda chokladkaka. Vi turas om att göra dolmarna och i år var vi hemma hos familjen Mennerholm. Lukas var mycket imponerad av Anders fina tåg som tuffade runt i köket och till slut stod vi alla och kikade på tåget som åkte runt runt med lasten av Lukas strumpor :)


Även Olivia följde tåget med blicken när hon satt hos morfar, duktig tjej!


Under kalaset var inte min bror Kim med dock för hans fästmö hade börjat få värkar. Det var dags för Olivia att få en till kusin. Det drog dock ut på tiden och stackars Anna fick kämpa i flera dagar innan kusin Nova valde att titta ut. Så i måndags kväll kom hon och min stackars bror han var hemma i magsjuka och fick inte vara med på förlossningen. Finns det sämre tajming??

Ja så i tisdags åkte jag och Olivia till mina föräldrar för att få hälsa på Nova på Onsdagen. Innan dess hängde vi med mormor och morfar.


Sen fick vi hälsa på lilla Nova; 1525gr och 51cm. Det var även Kims födelsedag så det blev lite tårta (mjölkfria mazariner för mig). Vi fortsätter med familjetraditionen och samlar födelsedagar tätt ihop, Nova var duktig och hängde på traditionen. Det var ävenmin mammas födelsedag nästa dag så även då vi har planerat att fira alla som firas ska nästa helg så fick hon en present av oss, en fin stickad tröja, efter vår shopping eftermiddag i stan innan besöket hos Anna och Kim.
Igår var vi och hälsade på Jamie i stan, han var med och bakade världens längsta tårta, 600m, som serverades på Kungsgatan i stan. Jag fick ju tyvärr inte smaka den då jag fortfarande äter mjölkfritt, men den såg god ut. Men vi shoppade lite istället då butikerna på kungsgatan hade 20% rabatt på allt. Så en fin pyjamas till Olivia, en stickad tröja till mig, två skjortor till Jamie och en fin julklapp till Lukas blev det innan det var dags för hemfärd.

Idag ska det städas, hämtas vinterkläder från vinden och en promenad med Hanna ska även hinnas med i solen. Och imorgon blir det Jamies första farsdag och Olivia har fixat en fin present till sin Pappa.


5 comments:

  1. Men du...Nova föddes ju på söndagen, efter att vi vart hos Mennerholms :) flyter dagarna ihop lite? :) 6/9. Va fuskigt har du redan köpt present till mamma!!! inte bra att fuska så!

    ReplyDelete
  2. Oj då, ja dagarna flyter verkligen ihop. Japp men nu ska man tänka julklapp så då börjar det hela om igen :)

    ReplyDelete
  3. tänk på mig jag har inte ens kommit till födelsedagspresent, och ska dessutom behöva komma på det själv... suck!

    ReplyDelete
  4. Men åh vilken fin bild på Olivia och Jamie!!! (den när han håller henne mot bröstet) Så att man själv kan känna den där känslan när man håller dom tätt och andas in deras goda bebisdoft. Hoppas ni mår bra! Kram

    ReplyDelete
  5. Hej! Tävlingen om en resesäng ifrån Barabus är avslutad. Ta en titt =)

    http://tuschaa.blogg.se/2011/november/vinnaren-barabus.html

    ReplyDelete